In een tijd waarin de grenzen tussen werk en privéleven steeds vager worden, is het vinden van een gezonde balans belangrijker dan ooit. Dit geldt zeker voor administratieve professionals, die vaak het middelpunt zijn van drukke kantooromgevingen. Maar hoe vind je die balans en wat moet je vooral niet doen?
Hoe moet het niet?
In een wereld waarin technologie heerst, is het eenvoudig om altijd bereikbaar te zijn. Dit kan echter leiden tot stress en burn-outs. De impact daarvan is niet alleen persoonlijk, maar kan ook zorgen voor een verminderde productiviteit binnen jouw bedrijf. Als je constant bereikbaar bent, blijft er natuurlijk ook steeds minder tijd over voor jouw persoonlijke zaken. Jouw familie, vrienden en hobby’s zullen hier dan ongetwijfeld onder lijden.
Als je niet geniet van wat je doet, kan dit leiden tot demotivatie. Dit heeft niet alleen een gevolg op je werkprestaties, maar ook op jouw persoonlijke welzijn. Je job graag doen, is dus ontzettend belangrijk.
Hoe kan het wel?
Geef jezelf en je agenda zuurstof! Plan bewust vrije momenten in je agenda om ademruimte te creëren. Dit helpt om stress te verminderen en geeft je tijd voor jouw persoonlijke ontwikkeling. Zorg er daarnaast voor dat je je houdt aan je planning en deze goed in elkaar zit. Een evenwichtige planning helpt namelijk bij het efficiënt managen van je taken en verplichtingen, zowel op jouw werk als thuis.
Bijdrage van de werknemer
Alles begint bij een goede planning. Plan je werkzaamheden en prioriteer deze. Dit zal je helpen om een goed overzicht te behouden en stress te minimaliseren. Daarnaast is het ontzettend belangrijk om goed te communiceren met je team. Die kunnen je namelijk helpen bij het stellen van realistische deadlines en verwachtingen.
Bijdrage van de werkgever
Als werkgever kan je op andere manieren helpen om een gezonde werk-privébalans te behouden voor iedereen. Zo kan je wekelijkse check-ins doen om mee op te volgen waar iedereen mee bezig is en hoe het vlot. Dit hoeft niet wekelijks te zijn, maar doe het zeker regelmatig. Als werkgever kan je ook starten met realistische deadlines te stellen en flexibiliteit te bieden waar nodig. Zo zorg je ervoor dat je werknemers niet overwerkt geraken.
Tips om te ontkoppelen
Je wil regelmatig ontkoppelen van je werk om de juiste balans te vinden. Dit kan je op verschillende manieren doen. Neem een lunchpauze. Ga tijdens je lunchpauze even weg van je bureau, ontspan even en maak bij voorkeur een kleine wandeling. Je kan ook steeds periodes in je agenda blokkeren. Zo plan je bewust ‘offline’ momenten in. Tot slot is het ook aangeraden om pop-ups van je mails uit te zetten en een antwoordapparaat zijn ding te laten doen. Zo ben je niet altijd bereikbaar en kan je hier later op terugkomen.
Handige tools
Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende tools die jou een handje kunnen helpen. Bij Secretary Academy staan we voor ‘keep it simple and stupid’. Zo kom je al heel ver met een Outlook account voor je agenda management en een goed telefoonsysteem. Digitale agenda’s zijn overzichtelijk en bieden je de kans om ‘offline’ momenten in te plannen. Een goed telefoonsysteem helpt je bij het managen van oproepen. Soms zijn de eenvoudigste oplossingen het meest efficiënt.
Een gezonde werk-privébalans is essentieel voor zowel persoonlijk welzijn als professioneel succes. Door bewust te zijn van de valkuilen en proactief te werken aan oplossingen, kunnen zowel werknemers als werkgevers bijdragen aan een meer gebalanceerd werk- en privéleven.