Het is weer zover, we maken ons klaar voor het einde van het jaar. Niet alleen de kersttafel, de kerstboom en de cadeautjes moeten in orde zijn, ook jouw administratie vergt de nodige aandacht in deze periode. Zo zijn er heel wat belangrijke taken die je best nog doet voor het einde van het jaar, om zo optimaal mogelijk aan 2024 te kunnen beginnen!
Administratieve taken voor het einde van het jaar
Afhankelijk van het type van jouw organisatie en de lokale wetgeving, moet je het jouw financieel jaar afsluiten. Dit wil zeggen dat je gaat controleren of alles correct geregistreerd is en je een goed overzicht hebt van alle inkomsten en uitgaven. Daarnaast controleer je best ook je belastingen en salarisadministratie. Zijn je belastingaangiften correct ingediend? Zijn de fiscale verplichtingen met betrekking tot de lonen correct nageleefd?
Dit zijn slechts enkele cruciale taken van je jaarafsluiting. Daarnaast is het niet enkel voor bedrijven belangrijk om de administratie op orde te stellen, ook jouw privé administratie krijgt best een check-up op het einde van het jaar. Denk bijvoorbeeld aan het opruimen van onnodige bestanden en oude documenten. Dit kan je thuis ook best doen om gestructureerd en met een goed overzicht het nieuwe jaar in te duiken!
We geven je graag enkele tips om je te helpen!
Bij Secretary Academy hebben we een redelijk eenvoudig motto: “Keep it simple and stupid”. We geven je dus graag ook enkele makkelijke tips die je redelijk snel en zonder al te veel werk kan doorvoeren.
- Vooruitplannen: Maak een overzichtelijke kalender met administratieve taken, je deadlines en je taken. Zet alles 1 dag vroeger om telkens een dag achter de hand te hebben moest het mislopen.
- Delegeer je taken: Verdeel de werklast en geef je teamleden ook taken. Hou hierbij rekening met hun sterktes, interesses en ervaring.
- Digitaliseer je documenten: Maak gebruik van een app om contracten, bonnetjes, papieren… eenvoudig in je administratie te krijgen. Een app als Genius Scan kan je hier mee helpen.
- Een eenvoudig boekhoudsysteem: Gebruik Microsoft Word of Excel als boekhoudsysteem. Bereid je wel voor op de toekomstige groei. Als grote onderneming werk je namelijk best wel met een uitgebreider boekhoudsysteem om je transacties automatisch bij te houden, jouw handmatig werk te beperken en de kans op fouten te verminderen.
- Stel prioriteiten: Leg je focus op de juiste taken en zorg dat deze tijdig worden afgerond. Voorzie in je agenda ook steeds tijd voor onverwachte taken, deze komen vaker voor dan je denkt. Er is natuurlijk steeds de mogelijkheid om met een freelancer samen te werken om je prioriteiten te behalen.
Voordelen van een administratie die in orde is
We zien veel voordelen voor zij die hun administratie op orde hebben tijdens de feestdagen. Zo heb je eerst en vooral al meer tijd die je kan steken in je familie, vrienden en geliefden. Je hebt daarnaast ook gewoonweg meer rust in je hoofd. Zo kan je effectief genieten, zonder te moeten denken of je die bepaalde taak wel of niet gedaan had.
Daarnaast zal je veel tijd besparen bij het opzoeken van bepaalde documenten, waardoor je efficiënter te werk kunt gaan. Ook een verbeterde cashflow management, een betere samenwerking met je team, een professionelere uitstraling en stressvermindering zijn mooie voordelen van een administratie die in orde is op het einde van het jaar.