Waar administratie in de ene onderneming dé versneller van de zaak is, vormt het in de andere firma de bottleneck bij uitstek. Secretary Academy, specialist in administratie, beschrijft enkele signalen die je beter niet negeert als je een stipte administratie ambieert. Lees de blog, maak kennis met veel geluide alarmbellen en blijf altijd in de lead van je administratie!
Een administratie in evenwicht: wat is dat?
Zaakvoerders, teammanagers en administratief medewerkers dragen stuk voor stuk bij tot een vlotte administratieve flow. Waaraan merken zij dat alles op wieltjes loopt? Een goed draaiende administratie komt tot uiting binnen en buiten de bedrijfsmuren, bij de mensen en bij de cijfers. Als je boekhouder de nodige documenten tijdig ontvangt, je medewerkers geen stressklachten ervaren en facturen op regelmatige basis buitengaan en betaald worden, zit je administratie doorgaans snor.
Administratieve alarmbellen die je liever niet hoort luiden
Je wilt het niet zo ver laten komen dat je cashflow vertraging oploopt en je team gestresseerd is. Wees waakzaam voor volgende signalen en behoud zo, eventueel in tandem met een administratief expert, de controle over je administratie.
- Je mailbox stroomt vol, net als je antwoordapparaat, waardoor jouw klanten en prospecten je maar moeilijk kunnen bereiken en jij soms achter de feiten aanholt.
- Van deadlines respecteren voor de boekhouding, tot de loonverwerking. Je bent plichtsbewust en offert je vrije tijd op om de administratie rond te krijgen.
- Er sluipen foutjes in de administratie. Interne vergissingen kunnen meestal rechtgezet worden, externe communicatie of facturatie terugfluiten is minder vanzelfsprekend.
Van vloek naar zegen
Hoewel iedere sector andere administratieve to do’s heeft, kom je er nooit helemaal onderuit. Het is de uitdaging om de administratie beet te grijpen en niet los te laten. Een goede, eerste tip is waakzaam zijn voor wat speelt binnen de bedrijfsmuren. Heerst er stress omwille van administratie? Erken het gevoel en bekijk de agenda’s. Soms volstaat een herverdeling van taken.
Ook digitaliseren kan de druk van de ketel halen. Goede afspraken, een gebruiksvriendelijk systeem en een automatische flow maken van administratie een verademing. De kans op misverstanden is zo goed als onbestaande en elke partij heeft altijd en overal inzage. Dat terwijl iedereen van extra ademruimte en tijd geniet, een win-win!
Tot slot kan het dat jouw administratie meer vereist dan een groot engagement van je team en een goed administratief programma. Dan kun je aankloppen bij een administratief expert om klaarheid te scheppen. Misschien volg je administratieve coaching om geïnspireerd en back on track te raken, of neem je een freelancer onder de arm voor gerichte support. Hoe je het ook aanpakt, een goede administratie heeft een positief effect op je business, en dat willen we toch allemaal?
Wil je administratieve hulp inschakelen? Plan een online intake met Secretary Academy. We luisteren aandachtig naar je case, bespreken je administratieve doelstellingen en bezorgen je een voorstel op maat.